خریداران زمین به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول کسانی هستند که به دنبال ساختن خانه و ملک بر روی زمین هستند و عده‌ای هم می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. البته هر دو گروه به جمله خاک طلاست باور دارند و می‌دانند که با خریدن زمین چه برای ساخت‌ و ساز و چه برای افزایش دارایی، از نظر اقتصادی راه درستی است چرا که خاک همیشه ارزش خودش را حفظ می‌کند.  اما خریدار یک زمین باید به نکات مهم برای خرید زمین هم از جنبه مالی و هم از جنبه حقوقی را در نظر بگیرد تا بتواند خریدی مطمئن و پر سود انجام دهد.

 

جنبه اول: مالی اقتصادی

خرید زمین باتوجه ‌به وضعیت اقتصادی

یکی از جنبه های مهم در خرید زمین لحاظ کردن وضعیت مالی و اقتصادی است. باتوجه‌ به وضعیت مالی خودتان گام بردارید. خرید زمین با بدهی زیاد و دردسری که در پی دارد موجب آسیب‌زدن به روح و روان شما می‌شود. پس مدیریت مالی خودتان را به‌درستی انجام دهید تا بتوانید به‌راحتی زمین مدنظرتان را بخرید.

زمین هم خرج دارد!

برای اینکه در زمین مربوطه سرمایه‌گذاری کنید، باید تمامی هزینه‌ها را تخمین بزنید. درنظرنگرفتن هزینه شما را به بی‌پولی می‌کشاند. درنظرگرفتن مالیات، عوارض، تعمیرات و…. از جمله موارد هزینه‌بردار هستند.

سرمایه را راکد نگذارید

اگر زمین را در جهت سرمایه‌گذاری (خریدوفروش) می‌خرید، باید زمان افول و صعود قیمت زمین را بدانید. تا بتوانید در زمان درست، زمین را فروخته و زمینی با شرایط بهتر خریداری کنید. شرط موفق‌بودن در خرید زمین به جهت سرمایه‌گذاری این است که اول از سرمایه هایکم شروع کنید و بعد از یادگرفتن روند بازار به زمین‌های بهتری هم دسترسی پیدا می‌کنید.

 

جنبه دوم: مسائل حقوقی

استعلامات لازم جهت خرید زمین

اگر برای خرید زمین قوانین حاکم در بازار را نشناسید ممکن است به‌راحتی سرتان کلاه برود و برشکست شوید. پس حتماً دقت کنید تا خرید مطمئن‌تری داشته باشید. حتماً فروشنده زمین را به‌خوبی بشناسید. یعنی حتی اگر می‌خواهید زمین را از یک نهاد خریداری کنید، باید وکالت فروشنده سند یا بنچاق زمین کاملاً بررسی شود.
شهری بودن زمین و بررسی طرح تفصیلی (درون طرحی) هم بسیار در خرید زمین مؤثر است.

کیفیت زمین را بررسی کنید.

زمین باید به آب، گاز و برق شهری دسترسی داشته باشد. زمینی باکیفیت است که برق و آب  با فشار کافی در دسترس باشند.

عوامل وراثی را در نظر بگیرید

بر طبق قانون اگر زمینی که خریداری می‌کنید وراثی باشد، در زمان قرارداد تمام وراث با گواهی انحصاروراثت باید در محل حضور داشته باشند و موافقتشان را در خصوص معامله بیان کنند.

از جاویدو مشاوره بگیرید

در سایت جاویدو بخش با عنوان مشاوره مالی و مالیاتی وجود دارد که و کارشناس جاویدو در  تمامی مسائل حقوقی، مالی و مالیاتی همراه شما خواهد بود.
کارشناسان خبره ای که به تمام مسائل اقتصادی و حقوقی در خرید زمین آشناییت دارند و می توانند به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند.

مشاوره مالیاتی جاویدو